کد مطلب:5680 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

قاطع در اجرای عدالت
پیامبر در اجرای عدالت و احكام اسلام، هرگز مماشات و سهل انگاری نفرمود.

امام علی علیه السلام طی مأموریتی از ناحیه پیامبرصلی الله علیه وآله جهت دعوت مردم یمن به اسلام، به آن سرزمین سفر نمود و هنگام مراجعت، از مردم نجران، پارچه های حریر را به عنوان جزیه و مالیات كه طبق پیمان روز مباهله مشخص شده بود، گرفت و سوی مدینه حركت نمود، در بین راه از حركت پیامبرصلی الله علیه وآله برای شركت در مراسم حج، اطلاع یافت و بدین جهت فرماندهی سربازان را به یكی از افسران سپرد و خود به سرعت حركت كرد تا نزدیكی مكه به خدمت پیامبرصلی الله علیه وآله رسید.

پس از گفتگو با آن حضرت، مأموریت یافت به سوی نیروهای خود بازگردد و آن ها را به مكه بیاورد.

وقتی امام علی علیه السلام به میان سربازان خویش بازگشت، ملاحظه فرمود كه پارچه های حریر را میان خویش تقسیم كرده و به عنوان لباس احرام، مورد استفاده قرار داده اند.

علی علیه السلام از این تصمیم جانشین خویش سخت ناراحت شد و او را مورد بازخواست قرار داد. او در پاسخ گفت كه با اصرار سربازان مواجه شدم و این پارچه ها را به عنوان امانت به آنان سپردم تا پس از مراسم حج از آنان پس بگیرم.

علی علیه السلام فرمود: تو چنین اختیاری نداشتی.

آنگاه دستور داد كه تمام پارچه ها را پس گرفته و بسته بندی نمایند، از این فرمان قاطع و سخت علی علیه السلام، گروهی كه از عدالت، رنج می بردند، به پیامبرصلی الله علیه وآله شكایت جُستند و از رفتار علی علیه السلام ابراز ناراحتی نمودند :

پیامبرصلی الله علیه وآله این پیام را به شاكیان رساند:

«ارفعوا ألسنتكم عن علّیٍ فاّنه خشنٌ فی ذات اللّه عزّوجل، غیر مُداهنٍ فی دینه»؛ زبان از بدگویی علی علیه السلام بردارید كه او در اجرای دستور خدا، بی پروا و سخت گیر است و اهل سازش و مداهنه در دین خدا نیست.

می بینیم كه رفتار و سیره پیشوایان معصوم علیه السلام در دین خدا و اجرای احكام الهی، هرگز سازگاری و سازش با احدی را برنمی تابد و دین خدا را با هیچ چیز مصالحه نمی كنند كسانی كه در مكتب علی علیه السلام تربیت شدند نیز چنین بودند.